Het is september en dat betekent dat het nieuwe college- en werkjaar officieel is begonnen. De zomer is voorbij, iedereen is weer fris en bij veel kantoren hebben nieuwe collega’s hun intrede gemaakt. Vooral in de consultancy is de septembermaand dé maand van de baanswitch. Welkom aan alle kersverse young professionals op kantoor. Aan jullie de (zware?) taak een knallende eerste indruk achter te laten. Hoe je dat doet? Nou zó.

De impact van een eerste indruk is groot. Onderschat dit niet. Gelukkig is de eerste hobbel al genomen. Die nieuwe baan is immers in the pocket. Blijkbaar heb je je tijdens je sollicitatiegesprek van je goede kant laten zien. Maar goed, dat was stap 1. Veel spannender is nog die eerste werkdag. Daar word je immers geconfronteerd met een bunch nieuwe collega’s die je gevoelsmatig toch een beetje gekkig aankijken. “Wie is die nieuwe?” “Wat heeft ze aan?” Het lijkt verdorie wel een eerste schooldag! Hoe ga je hier mee om en beter nog, hoe overtuig jij je nieuwe collega’s ervan dat je het in je hebt om toekomstig werknemer van de maand te worden? Deze 5 tips zullen je helpen!

#1. Wees jezelf.

I know, ik krijg er zelf de kriebels van, maar ‘dicht bij jezelf blijven’ is toch echt heel belangrijk.  Ga maar eens na. Die eerste schooldag op de middelbare school. Daar liep je dan. Onwijs tof te doen met een super hippe, veel te dure tas en spiksplinternieuwe fiets (dank je wel ouders). Je wist het al gauw te schoppen tot het groepje ‘stoere’ meisjes maar toen ineens gebeurde het; een belachelijke opmerking gevolgd door een lach die je écht niet van jezelf herkent. Waarom floepte dat nou ineens uit je mond?! Hoe genânt? Weg status ‘coole chick’.

Precies dat dus. Door je extra mooi voor te doen verlies je een stukje zelfcontrole. Je bent je pijnlijk bewust van de gekke dingen die je uitkraamt en tot overmaat van ramp ook nog krampachtig probeert te herstellen. Stom, want hierdoor maak je het alleen maar erger.

Stop met te veel je te best doen om aardig gevonden te worden. Dat komt later wel. Neem dag 1 vooral de tijd om te observeren, goed in je op te nemen wat er allemaal om je heen gebeurt en vragen te stellen. Natuurlijk is een eerste werkdag altijd een tikkie awkward. Trust me, I’ve been there, done that. Maar laat het maar gewoon gebeuren. Stel je vragen aan degene die je rondleidt, zorg dat je een ‘elevater pitch’ klaar hebt voor tijdens het ‘handenschudrondje’ en neem de tijd om iedereen beetje bij beetje te leren kennen. Er is altijd wel iemand die zich over je ontfermt en daar mag je de eerste tijd beste even op leunen. Zonder je niet af, maar treed ook niet direct op de voorgrond. Rechte rug, koppie omhoog. Je kunt dit!

#2. Positive thinking.

Een positieve instelling gaat lang mee. Het inspireert mensen. Niemand zit toch te wachten op een sceptische, brommerige nieuwe collega? Wees dus optimistisch en enthousiast. Vertel wat je plannen zijn binnen je nieuwe functie en hoezeer je ernaar uitkijkt om te ontdekken waar de kansen liggen. Blaas daarbij niet te hoog van de toren. Een beetje zelfvertrouwen is goed, maar overdrijf het niet. A) je moet het nog maar zien waar te maken en b) je komt al gauw wat arrogant over. Deel gewoon je enthousiasme en luister ook naar de ambities van anderen. Door interesse te tonen in de ander en op de juiste momenten in te haken, breekt het ijs gegarandeerd. Het duurt vast niet lang voordat je collega’s de weg naar je bureau weten te vinden.

#3. De kantoortuin; hellup!!

Nog zo’n awkward ding bij een nieuwe baan: je plek in de kantoortuin. Waar moet je gaan zitten? Wie komt er naast je zitten? Hoe flexibel is dat flexibele werken bij jou op kantoor eigenlijk? Mega lastig… Er zit dan ook maar één ding op: stel je vragen. Zelfs als ze stom klinken. Je krijgt op dag 1 vast een introductiebuddy toegewezen die je alle kantoorregels kan bijbrengen. Vraag hoe dat ‘kantoortuingebeuren’ precies werkt en waar je het beste kunt gaan zitten. Waar zitten bijvoorbeeld de collega’s met wie je het meeste contact zult hebben? Ga daar in de buurt zitten. Wat zijn de ongeschreven ‘koffiehaalregels’? Hoe zit het met de lunch? Je buddy neemt je gegarandeerd bij de hand en is tevens je introductie bij nieuwe collega’s. Twee vliegen in één klap!

#4. Ojee… Al die namen…

De grootste hobbel bij een nieuwe baan is toch wel het onthouden van alle namen. Ikzelf ben best goed met gezichten, maar de bijbehorende namen onthouden is killing voor mij. Zo onwijs lastig! Ik heb alle trucjes al geprobeerd, maar tevergeefs. Onhandig, maar het is niet anders. Ga absoluut niets forceren. Beter raadpleeg je een smoelenboek (veel kantoren zullen deze eentje hebben) of vraag je een collega om de juiste naam. Iedereen begrijpt dat en niemand verwacht dat je op dag 1 alle namen en gezichten van iedereen kent. Benoem dat ook. Mijn tip tijdens het voorstelrondje is na het schudden van handen te zeggen: “Sorry hoor, grote kans dat ik je later nog eens om je naam moet vragen. Toch lastig, al die nieuwe gezichten!” Hiermee haal je de awkwerdness weg en verlaag je de drempel om later nog eens te vragen hoe iemand ook alweer heet. No stress!

#5. Geen zorgen, het komt goed.

Op dag 1 heb je vast af en toe het gevoel dat iedereen op kantoor elkaar’s best friend is en jij volledig buiten de boot valt. Geloof me, dit is echt niet zo. Neem de tijd om te wennen, alles en iedereen te leren kennen en je draai te vinden. Denk niet dat je binnen je proeftijdperiode al volledig ingeburgerd hoeft te zijn. Integendeel. In die eerste periode is het vooral belangrijk dat je laat zien wie je bent en wat je potentie is. Vooral als starter is het vrijwel onmogelijk om vanaf dag 1 grote toegevoegde waarde te leveren. Zo snel gaat dat nou eenmaal niet. Over het algemeen duurt het een jaar voordat je alle ins and outs van je kantoor kent. Pas na dat eerste jaar zul je je écht op je gemak voelen en kun je serieuze stappen gaan zetten. Neem die tijd dan ook. Dat zal het waard zijn.

Aan alle starters van deze septembermaand: zet ‘m op!

Liefs,

Anjo

 

39,95